Kerold Klang

Född 1950 i Stockholm.

Kerold Klang har en bred erfarenhet som serietecknare, satirtecknare, skämttecknare, reklamtecknare, tidnings-, bok- och webbillustratör, fotograf, skribent och redaktör inom svensk press.

Han började sin mediabana som fotografassistent på Bonniers veckotidningar och arbetade därefter som reklam- och ateljéfotograf. Under flera år var han också tidningsredaktör inom näringslivet. Kerold Klang har sagt att han aldrig börjat teckna om han inte som barn läst och blivit fascinerad av den snälla barnserien Elvira Nyckelpiga av Lucie Lundberg och Gösta Knutsson som gick i en veckotidning. Några barnserier blev det dock inte för Kerold Klang när han väl började göra bilder. Hans produktion karaktäriseras både av serier, och av ironiska, dubbelbottnade och mycket humoristiska bilder inom genren samhällssatir och politisk satir. Han betecknar sig som ett barn av den sjuka, anarkistiska och ironiska humorn som introducerades i Sverige under 1950-och 60-talen med Svenska MAD och dåtidens humorister och stand-up:are. Det märks inte minst i hans språkbehandling där han hänsynslöst leker med ord och benämningar. När det gäller enrutors-teckningar, så kallade ”panels”, är han en av de främsta i Sverige.

År 1979 grundade Kerold Klang seriemagasinet Galago tillsammans med blivande förläggaren Rolf Classon och blivande serietecknaren Olle Berg. Där debuterade han med bland annat med seriefiguren Tage Tramp, som sen publicerades med ett nytt äventyr i Mammut, men då under namnet Midgårdsjarlen. Han har sedan dess, förutom i Galago (från 1979), publicerat sig med serier och ”panels” i bland annat Mammut (1982), Svenska MAD (1998-2001) Ernie (2003), Pondus (2009), Hjälp (2008), KTH:s kårtidning Brux, (2002) samt Kartago förlags engångstidningar Respekt (2006) och Gudrun (2002). Han är också en av tecknarna i Kartagos samlingsvolym Årgångshjälp 2008 (2009).

Åren 1996-2001 var Kerold Klang regelbunden humor- och satirtecknare på Svenska Dagbladets Marginalen-sida.
Åren 1999-2003 tecknade han seriestripen (humor i kontorsmiljö) Eric & Son i företaget Ericssons koncerntidning Contact med utgivning på engelska i över 100 länder.

Kerold Klang menar att något speciellt tecknarmanér aldrig har inspirerat honom, och att han därför är ganska yvig och har flera olika stilar. Inspirationen handlar mer om mjukvaran, det vill säga humorn, menar han. Där har han något gemensamt med Lars Hillersberg, som i intervjuer menade att det där med en enhetlig tecknarstil var överreklamerad och att Hillersberg själv aldrig lade sig vinn om att finna någon.

Kerold Klang är även en flitig illustratör av böcker, tidningar och webb. Som tidningsillustratör, där han förutom i tusch arbetar digitalt, har han publicerat sig i ett hundratal olika kund-, reklam-, och företagstidningar, bland annat för Ericsson, Assa-Abloy, Försvarsmakten, Trygg-Hansa, Volvo, JM, Pfizer och SAS. Som bokillustratör har Kerold Klang senast gjort bilderna till Joakim Arhammars Är det Saltmannen? (2009). I läroböckerna 405 tips för bättre kommunikation (2006) och Presentationsträningsboken (2009), utgivna av kommunikationsbyrån Publik testar han greppet att illustrera texterna med fria satirteckningar.

Som reklamtecknare har han senast arbetat med företaget Bravidas sponsorkampanj för Peking-OS i dagspressen (2008) och gjort en seriestrip i stenåldersmiljö, Coding The Killer Application för www.ericsson.com.

Utmärkelser:
Galagos Fula Hund, 2003

Utgivning

Kerold Klang

Kerold Klang

Född 1950 i Stockholm.

Kerold Klang har en bred erfarenhet som serietecknare, satirtecknare, skämttecknare, reklamtecknare, tidnings-, bok- och webbillustratör, fotograf, skribent och redaktör inom svensk press.

Han började sin mediabana som fotografassistent på Bonniers veckotidningar och arbetade därefter som reklam- och ateljéfotograf. Under flera år var han också tidningsredaktör inom näringslivet. Kerold Klang har sagt att han aldrig börjat teckna om han inte som barn läst och blivit fascinerad av den snälla barnserien Elvira Nyckelpiga av Lucie Lundberg och Gösta Knutsson som gick i en veckotidning. Några barnserier blev det dock inte för Kerold Klang när han väl började göra bilder. Hans produktion karaktäriseras både av serier, och av ironiska, dubbelbottnade och mycket humoristiska bilder inom genren samhällssatir och politisk satir. Han betecknar sig som ett barn av den sjuka, anarkistiska och ironiska humorn som introducerades i Sverige under 1950-och 60-talen med Svenska MAD och dåtidens humorister och stand-up:are. Det märks inte minst i hans språkbehandling där han hänsynslöst leker med ord och benämningar. När det gäller enrutors-teckningar, så kallade ”panels”, är han en av de främsta i Sverige.

År 1979 grundade Kerold Klang seriemagasinet Galago tillsammans med blivande förläggaren Rolf Classon och blivande serietecknaren Olle Berg. Där debuterade han med bland annat med seriefiguren Tage Tramp, som sen publicerades med ett nytt äventyr i Mammut, men då under namnet Midgårdsjarlen. Han har sedan dess, förutom i Galago (från 1979), publicerat sig med serier och ”panels” i bland annat Mammut (1982), Svenska MAD (1998-2001) Ernie (2003), Pondus (2009), Hjälp (2008), KTH:s kårtidning Brux, (2002) samt Kartago förlags engångstidningar Respekt (2006) och Gudrun (2002). Han är också en av tecknarna i Kartagos samlingsvolym Årgångshjälp 2008 (2009).

Åren 1996-2001 var Kerold Klang regelbunden humor- och satirtecknare på Svenska Dagbladets Marginalen-sida.
Åren 1999-2003 tecknade han seriestripen (humor i kontorsmiljö) Eric & Son i företaget Ericssons koncerntidning Contact med utgivning på engelska i över 100 länder.

Kerold Klang menar att något speciellt tecknarmanér aldrig har inspirerat honom, och att han därför är ganska yvig och har flera olika stilar. Inspirationen handlar mer om mjukvaran, det vill säga humorn, menar han. Där har han något gemensamt med Lars Hillersberg, som i intervjuer menade att det där med en enhetlig tecknarstil var överreklamerad och att Hillersberg själv aldrig lade sig vinn om att finna någon.

Kerold Klang är även en flitig illustratör av böcker, tidningar och webb. Som tidningsillustratör, där han förutom i tusch arbetar digitalt, har han publicerat sig i ett hundratal olika kund-, reklam-, och företagstidningar, bland annat för Ericsson, Assa-Abloy, Försvarsmakten, Trygg-Hansa, Volvo, JM, Pfizer och SAS. Som bokillustratör har Kerold Klang senast gjort bilderna till Joakim Arhammars Är det Saltmannen? (2009). I läroböckerna 405 tips för bättre kommunikation (2006) och Presentationsträningsboken (2009), utgivna av kommunikationsbyrån Publik testar han greppet att illustrera texterna med fria satirteckningar.

Som reklamtecknare har han senast arbetat med företaget Bravidas sponsorkampanj för Peking-OS i dagspressen (2008) och gjort en seriestrip i stenåldersmiljö, Coding The Killer Application för www.ericsson.com.

Utmärkelser:
Galagos Fula Hund, 2003

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare